Minden nyomda másban erős és másban gyenge, és az, hogy kinek mitől lesz valami jó, az sokszor a saját prioritásain múlik. Ettől függetlenül vannak olyan szempontok, amelyeket érdemes figyelembe venned.
Ma Magyarországon közel 10 000 nyomdaipari vállalkozás van bejegyezve. Természetesen van köztük jópár, amely nem működő vagy nem is nyújt valójában ilyen szolgáltatást, de ha ezeket kivesszük a képletből, még akkor is rengeteg opció marad. Ezt a rengeteg nyomdát fel lehet azért osztani aszerint, hogy mi a fő profiljuk. Viszont ez sokszor nem, vagy csak nagyon nehezen felmérhető.
Ha szakmázni szeretnék, akkor azt mondanám meg kell nézni a honlapon az adott nyomda gépparkját. De természetesen tudom jól, hogy önmagában ez csak a szakmabelieknek jelent bármit is. De tegyük fel, hogy azt már tudod, innen-onnan, hogy neked egy íves ofszet nyomdára lesz szükséged. Ezzel már sokkal előrébb jársz, mintha simán a nyomda szót írnád be a keresőbe. Sajnos valószínűleg még mindig messze jársz az igazságtól. Rengeteg nyomda, nem fektet energiát az online jelenlétbe, ezért nem is szerepelnek előkelő helyen a Google rangsorában, pedig valójában jó áron és jó minőségben dolgoznak. Nem csoda hogy sokan, ha találnak végül egy olyan partnert akivel zöld ágra tudnak vergődni, akkor minden anyagot ott gyártatnak.
Már amennyiben számítanak nektek a költségek, vagy a minőség. Attól, hogy egy cég, szépen és jó áron elkészítette a karácsonyi üdvözlőkártyátokat, még nem biztos, hogy az éves katalógust is megoldják ilyen ügyesen. Sőt, szinte biztos, hogy nem tudják, mert egyszerűen nem ez a profiljuk. Persze kapsz ajánlatot és a végén megkapod amit akartál, csak nagyon valószínű, hogy piszok drágán. A korrektebb cégek, ilyen esetben jelzik, hogy ez nem az ő profiljuk, de a többség nem mond le a könnyen jött profilról. Mert két opció lehetséges:
A, keresnek olyat aki ezt megoldja jobb áron - ez még a jobbik eset, bár nem valószínű, hogy túl sok energiát fordítanak erre, ezért valószínűleg a legközelebbi olyan nyomdát választják aki ezt megcsinálja - és végül ráteszik a hasznukat.
B, megcsinálják házon belül a nem optimális technológiai háttérrel (duplán rossz ötlet, ők is szívnak vele és neked is nagyon drága lesz).
Tehát az első lépés, hogy találsz egy olyan nyomdát, aminek legalább a profiljába vág a te terméked.
Mondanám, hogy a legegyszerűbb ha kérsz minél több helyről ajánlatot és akkor megismered a piacot, de sajnos ez sem ilyen egyszerű. Simán benne van a pakliban, hogy a Google-ről válogatva, 5-10 ár után is csak rossz és mégrosszabb ajánlataid vannak. Ráadásul ha egy jobb akad köztük, még abba a hitbe is ringatod magad, hogy ráleltél a bölcsek kövére.
A véleményem szerint, a másik hatalmas zsákutca, az amikor a Facebookon egy csoportban kérsz tanácsot. Elenyésző esélyed van rá, hogy tényleg jót ajánlanak majd. Időről-időre látok ilyet, és megrökönyödve látom, hogy különböző munkákra mennyire nem oda illő nyomdákat sorolnak fel. Nem rosszindulatból, csak a tudatlanságból.
Mindegy, hogy Google vagy ajánlás vagy reklám, de ha van legalább 5 ajánlatod, és ezek között akad vagy akadnak olyanok, amik nagyságrendekkel jobbak mint a többi (nagyon sok mindentől függ, de mondjuk, hogy fele- harmada az ár) akkor már nagyon közel jársz, ezen a ponton akár meg is elégedhetsz, hogy révbe értél.
Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy rengeteg tényezőtől függ egy adott ár, ezért érdemes mindig mindent minél több helyről bekérni.
Alább egy viszonylag egyszerűbb katalógus ajánlatai, hat olyan nyomdától, melyeknek abszolút a profiljába vágó az adott 1000 példányos munka. Azért ezt mutatom, mert nincsenek torzító tényezők. Nincs semmi különleges vagy a szokásostól eltérő. Csak nyers papír, nyomtatás, kötés, csomagolás. És ezek közvetlen riválisok egységárai:
1. - 922 Ft
2. - 818 Ft
3. - 898 Ft
4. - 897 Ft
5. - 995 Ft
6. - 1 079 Ft
Gyors fejszámolással látható, hogy A két legjobb ajánlat között is 80 000 Ft a különbség, míg a legdrágább esetén 261 000 Ft- ez a szám.
Attól függően, hogy milyen a munka jellege, még versenytársak között is előfordul az akár 40-80%-os eltérés is. Az első és második legjobb ajánlat között pedig, szinte mindig megvan a 3-10%.
A „legszebbet” még nem is említettem J Ha megtaláltad a legjobbat vagy legalább egy jót, akkor nyertél magadnak egy jó üzletet kb. egy hónapra. Láttam már több ezer ajánlatot és egy dolog biztos, az, hogy semmi sem biztos. Persze tendenciák vannak, de olyan gyorsan változnak a dolgok, hogy a ma legjobb megoldása holnapra átlagossá válhatnak. A nyomdák is versenyeznek és próbálják a profitjukat maximalizálni, a papír és energia árak, az infláció, a munkaerőhiány, mind-mind rángatják az árakat. Ezért a folyamatos monitorozás az egyetlen amivel tudod csökkenteni a kiadásaidat.
Ha szoktál nagyobb tételeket nyomdában gyártatni (Mondjuk, 100 000 Ft-tól felfelé) akkor érdemes feltenni magadnak a kérdést, hogy a te nyomdád vajon a legjobbak között van-e.
A minőséget alapvetően négy fő tényező befolyásolja egy nyomdai termék esetén. A gépek, az alapanyagok, az ember és az idő. Vegyük most ezeket sorra.
A gépek. Szerencsére, a támogatások által, ebben a szegmensben, alapvetően nem áll olyan rosszul a magyar nyomdaipar. Viszonylag korszerű és márkás gépeket használ szinte mindenki. Amiben eltérés lehet, az a karbantartás gyakorisága és milyensége. Kívülről nehéz ezt megmondani, de a rosszul karbantartott gépek végtermékei, magukon hordozzák a hanyagság mementóit. Ha egy hiba egyszer előfordul, azt még lehet magyarázni, emiatt nem érdemes új nyomda után nézni. Viszont, ha már kétszer, akkor el kell dönteni, hogy ezzel a hibával együtt tudunk-e élni, vagy ha nem akkor keresni kell mást. Hozzáteszem, ha egy jelzett hiba, többször előfordul, az nagyon erős redflag a hozzáállást illetően.
Alapanyagok tekintetében nincsenek nagy csodák. Egy két zugnyomdát leszámítva mindenki ugyanazoktól a beszállítóktól veszi a gyártáshoz szükséges kellékeket. Ebben nagy eltérés nem lehet, maximum a papír kezelése, raktározása az ami okozhat problémát, de a többség azért erre odafigyel.
Az emberi tényező már most kezd égető lenni. Nem sok új ember kerül be az iparba. És akik jönnek, azok is hamar tovább állnak. Azt tudni kell, hogy legyen bármilyen modern és csúcsminőségű alapanyagokkal dolgozó egy nyomda, ha a különböző gépeken dolgozó szakemberek tudatlanok, motiválatlanok, vagy túlterheltek, akkor nem lesz megfelelő a végtermék. Ebben az iparban még mindig magas az emberi hozzáadott érték egy-egy termékben, még ha kívülről automatikusnak is tűnhet a folyamat. Azt, hogy a gépteremben ki ügyködik a munkánkon, nyilván nem lehet megmondani, de ha időről-időre cserélődnek azok, akikkel a kapcsolatot tartod, akkor gyanakodhatsz, hogy a gépterem sem az állandóság mintaképe.
„Aki időt nyer, életet nyer” tartja a közmondás. Ha van tényező, amelyen nem érdemes spórolni, egy nyomda esetén akkor az az idő. Ehhez képest a legtöbbször ebből nincs elég. A túl gyorsan végzett munka súlyos és gyakran elsőre fel se tűnő hibákhoz vezethet. Hogy lehet időt spórolni? Például, hogy tényleg jó nyomdakész anyagot adsz a nyomdának. Hol tud a nyomda időt spórolni? Például ha mégse tökéletes anyagot adsz le, akkor időben észleli és jelzi feléd, nem a gépmester rohan be az irodába, hogy ez mégis mi a fene a nyomaton? A tapasztalatom szerint a nyomdák ódzkodnak bármilyen szinten is belenyúlni az anyagba. Nem tudom biztosan, de szerintem, ez egy régi beidegződés azokból az időkből, amikor egy pdf-re (vagy ami előtte volt) elég volt csúnyán ránézni és már keletkezett benne valami anomália. Mint fentebb említettem, kevés a friss szemlélet ebben az iparban, így inkább a berögzültségek dominálnak a többségnél.
Nem irigylem azokat, akik szakmán kívüliként próbálnak ajánlatot kicsikarni egy nyomdából. Gyakran a rokonszakmabelieknek is meggyűlik a bajuk az ajánlatkérésnél. Jellemzően minél nagyobb egy nyomda, annál nehezebb velük a kommunikáció. Akik már jártak így, azok sokkal hajlamosabbak ragaszkodni a meglévő partnerhez. Egész egyszerűen azért, amiért a víz is a legkisebb ellenállás felé halad. Nem akarják elölről kezdeni az egész hajcihőt. Főleg ha eddig csak egyszerűbb dolgokkal fordultak nyomdához és most valami komolyabbat szeretnének. Megannyi kérdés, amelyre nehézkes vagy semmilyen választ nem kapnak. Nem rosszindulat, vagy nemtörődömség vezérli általában a nyomdákat, csak egész egyszerűen nincs idő és ember arra, hogy fogják az ügyfél kezét. Ezek tulajdonképpen gyárak. Van, ahol van ügyfélkötő, aki segítőkész, de ha mélyebb szakmai tudást igénylő kérdés merül fel, akkor –tisztelet a kivételnek- a többségük nem sokat ér, mivel nem ez a területük.
Ez az a szempont, amely leginkább szubjektív. A minőség és az ár az nagyjából egzakt, az viszont, hogy mennyire egyszerű egy szervezettel együtt működni és ez mennyit ér meg nekünk, az mindenkinek az egyéni preferenciája, ráadásul amíg nem éri pozitív tapasztalat az embert, addig hajlamos beletörődni a nyögvenyelős folyamatokba.
Összefoglalva elmondható, hogy nem egyszerű a feladat. Ki kell próbálni több lehetőséget és nem megelégedni a megszokottal.
Érdemes lehet megbízni olyan céget, amely átvállalja ezt a terhet és megfelelő rálátása van a piacra. Vannak ilyenek, csak köztük sem mindenki egyformán jó vagy tisztességes. Ha találunk ilyenből megbízható partnert, akkor sok bosszúságtól és felesleges költségektől kímélhetjük meg magunkat.